روش کار بسته هوشکا

روش کار بازی فکری هوشکا

بسته هوشکا چیه و توش چی داره ؟

اینباکس هوشکابسته هوشکا با هدف ارزیابی و پرورش هوش و استعداد کودک طراحی و تولید شده و شامل 100 تا بازی جذاب ، ساده و هدفمند است که با انجام هر بازی یکی از هوش های هشتگانه کودک سنجیده می شود.

این بسته شامل کتاب ها، کارت ها، وسایل بازی و دفتر کار کودک است.

توصیه می کنیم که برای شروع کار، ابتدا کتاب روش کار هوشکا را که در آن مراحل استفاده از این بسته توضیح داده شده ، مطالعه کنید.

روش انجام بازی ها و نحوه امتیازدهی و وسایل مورد نیاز هر بازی هم، توی کتاب های پله ها توضیح داده شده است.

در پایان پس از انجام همه بازی ها و ثبت امتیازهای کسب شده ی کودک، براساس جدول ها و نمودارهای کتابچه امتیازات، هوش های برتر فرزندتون رو مشخص کنید.

 


معرفی بسته هوشکا

معرفی بسته هوشکا
معرفی بسته هوشکا

بسته هوشکا باهدف آگاهی بخشی به والدین در زمینه ی شناخت هوش و استعداد فرزندانشان و تأثیر هوش های هشتگانه بر خوشبختی و موفقیت کودکان و همچنین ارزیابی هوش و استعداد کودک بر همین اساس و از طریق بازیهای متنوع، جذاب و استاندارد و نیز پرورش و تقویت هوش های هشت گانه، با بهره گیری از روش های نوین و به روز دنیا تهیه و تولید گردیده است.

این بسته نتیجه ساعت ها تلاش کارشناسان باتجربه و متخصصان مجرب در حوزه های مختلف مانند روانشناسان حوزه کودک، متخصصان هوش کودک، کارشناسان استعدادیابی، مربیان موسیقی و مدرسان فن بیان و تعاملات اجتماعی و … می باشد که به شکلی کاملاً حرفهای و به روز طراحی و تولید گردیده است.

در بسته هوشکا یک برنامه ١٥ روزه برای کودکان برنامه ریزی و طراحی شده است. در هر روز تعدادی بازی برای کودک در نظر گرفته شده است که کودک باید با کمک یکی از بزرگترهای خود (راهنما)، آنها را انجام دهد.

یک روز از این برنامه، برای مطالعه کتاب «معرفی و روش کار هوشکا» و آگاهسازی والدین (راهنما) در نظر گرفته شده و ١٣ روز از این برنامه، به انجام گامهای سیزده گانه بسته هوشکا (١٠٠ بازی هوشکا) اختصاص یافته و یک روز هم جهت جمع بندی امتیازات و تعیین سطح هوش های هشتگانه کودک، در نظر گرفته شده است.

البته این برنامه ١٥ روزه، حداقل زمان مورد نیاز برای انجام فرآیند ارزیابی هوش و استعداد کودک و انجام بازی های هوشکا می باشد. در صورت نیاز و تمایل شما (آمادگی کودک)، این برنامه می تواند در تعداد روزهای بیشتری انجام گردد.

 


روش کار ( آشنایی با کتاب روش کار هوشکا )

نحوه استفاده بازی هوشکا
نحوه استفاده بازی هوشکا

در اینجا قصد داریم بسته هوشکا را باز کنیم و ببینیم چی توش دارد و شما چطوری می تونید ازش استفاده کنید.

اولین کاری که باید انجام بدید اینه که کتاب معرفی و روش کار هوشکارو مطالعه کنید. دقت کنید! کودکتون نباید داخل جعبه رو ببینه. به هیچ وجه در حضور کودک جعبه رو باز نکنید.

توی کتاب روش کار به طور کامل مراحل استفاده از بسته هوشکا و جزئیاتش توضیح داده میشه.

بخشی از وسایل بازی ها مثل دوخت و دوز،کتاب پله ها،جعبه کارت های کوچک، جعبه کارت های بزرگ و کتاب کار کودک که فیزیکی هستند توی این بسته قرار دارند،

تعدادی ابزار تکمیلی هم هست که توی اپلیکیشن هوشکا بارگذاری شدن و شما با نام کاربری و کلمه عبورمخصوص خودتون که در قسمت داخلی درِ بسته ثبت شده می تونید عضو سایت و اپلیکیشن هوشکا بشید و از آنها استفاده کنید.

همینطور با عضویت توی سایت و اپلیکیشن هوشکا می توانید از مطالب و ویدئوهای ویژه ای هم که برای شما تهیه شده بهره ببرید.

توضیح 100 تا بازی بسته هوشکا

 توضیح 100 تا بازی بسته هوشکا توی کتاب پله ها امده این بازی 6تا پله داره که هرپله دو یا سه گام داره.

هر گام متشکل از بازی های مختلف مربوط به هوش های هشتگانه است. بازی های هر گام رو باید تو یه روز انجام بدید و بازی ها باید به ترتیب انجام بشن

در پایان  هر بازی امتیاز اون بازی رو ثبت می کنید و در پایان از مجموع امتیازات این بازی ها میتونید هوش برتر کودکتون رو پیدا کنید.

البته نحوه امتیازدهی به هر بازی و تعیین هوش های برتر کودک بطور کامل تو کتاب ها توضیح داده شده است.

امیدواریم با تهیه بسته هوشکا و استفاده کامل و دقیق اون راه موفقیت رو برای فرزندانتان هموار کنید.

 


روش کار ( آشنایی با کتابچه های پله ها )

راهنمای بازی های  بسته هوشکا، توی کتاب پله های یک تا ششم وجود دارد. هر پله دو یا سه گام دارد و بازی های هر گام باید توی یک روز و به ترتیب انجام بشود.

تو صفحه مربوط به هر بازی موارد مختلفی مشخص شده مثلا این المان به ما نشون میده که این بازی مرتبط با کدام هوش هشتگانه است مثلا بازی 17 هوش منطقی ریاضی رو در کودک می سنجد.

و یا در این بخش، هدف بازی مشخص شده و در بخش های بعدی وسایل مورد نیاز بازی، روش بازی، زمان بازی و نحوه ی امتیاز دهی به طور کامل توضیح داده شده است.

راهنما بازی که می تواند مادر یا پدر یا یکی از بزرگترهای کودک باشد، باید تک تک بازی ها رو با کودک انجام بدهد و به عنوان داور بازی، امتیاز کودک را صادقانه محاسبه کرده و در این قسمت ثبت کند.

100 تا بازی هوشکا تقریبا در یک بازه زمانی 15 روزه انجام می شود و در نهایت پس از مشخص شدن امتیاز کودک برای همه بازی ها ، نوبت به تعیین هوش های برتر کودک می رسد که توضیح آن در ویدیوی کتابچه امتیازات آمده است.

 


روش کار ( آشنایی با امتیازات هوشکا)

در این بخش نکته هایی راجع به امتیازدهی بازی های هوشکا مطرح می شود.

توی کتابهای پله ها (بعد از همه اون چیزایی که تو ویدئوی قبلی بهتون گفتم) برای آگاهی بیشتر شما پاسخ همه ی بازی ها وجود دارد. پس خیلی باید مراقب باشیم که کوچولومون این قست هارو نبیند.

همچنین برای دیدن آموزش تصویری هرکدوم از بازی ها میتوانید با روشن کردن دوربین مبایلتون QR  کدهایی که انتهای هر بازی تو کتاب پله ها وجود داره اسکن کنید و مستقیما به ویدئوی آموزشی اون بازی دست پیدا کنید.

توی بعضی از بازی ها ممکن است امتیاز بچه بیشتر از حد تعیین شده شود، که در این صورت ما فقط می توانیم حداکثر امتیاز اون بازی رو برای بچه ثبت کنیم.

آخر هر بازی امتیاز را در بخش مشخص شده می نویسیم و در پایان هر پله مجموع امتیازات بچه توی هوش های مختلف را وارد این جدول می کنیم.     

 


نکات مهم در زمان استفاده از بسته هوشکا

چند نکته مهم که طی انجام بازیهای هوشکا حتما باید توی ذهنتون داشته باشید.

این بازی ها جهت ارزیابی هوش هستند پس دقت کنید کمک کردن به بچه توی انجام اون ها فقط نتیجه رو خراب میکنه. باید طوری با بچه همکاری کنید که نتیجه ی ارزیابی هوش کاملا واقعی باشه.

ممکنه اون بعضی از بازی هارو خیلی خوب و سریع انجام بده و توی بعضی از اونها کندتر پیش بره که به این معنیه که هر آدمی هوش برتر خودش رو دارد

و با توجه به این موضوع اگر همزمان با بچه شما کودک دیگه ای توی اقوام و دوستان در حال انجام تست بود به هیچ عنوان نباید بچه خودتون رو با اون مقایسه کنید. نتیجه ی ارزیابی هر کودک فقط برای خودشه.

این شمایید که میدونید فرزندتون داره ارزیابی میشه،بچه فقط باید از بازی کردن با شما لذت ببره و اصلا این احساس بهش دست نده که این یه امتحانه.

توی ویدئوی بعد به شما میگم که در پایان این مراحل چجوری میتونید هوش برتر کودکتون رو پیدا کنید.

 


بازی داخل بسته هوشکا

داخل بسته هوشکا، علاوه بر کتاب معرفی و روش کار و کتاب پله ها که برای پدر مادر هاست چند تا کتاب دیگه هم وجود داره که جز وسایل بازی بچه محسوب می شود

توی بسته هوشکا ده نوع پازل و جورچین مختلف از جنس های مقوایی،چوبی و آهنربایی وجود دارد که نمونه هاش اینا هستن بسته پازل سه بعدی،پازل دو بعدی،صورتک احساسات و مکعب های رنگی.

تعدادی هم از بازی های هوشکا کارتی هستند. کارت های بازی های مختلف توی پاکت های رنگی مختلف توی جعبه کارت های بزرگ و جعبه کارت های کوچک قرار دارند.

توی جعبه کارت های بزرگ 11 پاک رنگی  مجموعا 60 تا کارت وجود داره و توی جعبه کارت های کوچک 15 تا پاکت و 140تا کارت متفاوت هست.

پس چون تعداد تعداد و تنوع کارت ها زیاده ما این دسته بندی منظم رو انجام دادیم که شما عزیزان به راحتی از کتاب پله ها آدرس بگیرید و کارت های مورد نظرتون رو به سادگی پیدا کنید.

تعدادی از بازی های هوشکا عملی هستند .

بازی های مثل پریدن،راه رفتن با چشم بسته و باز و راه رفتن روی خط مارپیچ که با استفاده از این پارچه طرح دار رنگی بزرگ که باید روی زمین پهنش کنید انجام می شود.

توی بسته هوشکا تعدادی هم بازی تفریحی هست که کلی میتونه کوچولوی مارو سرگرم کنه مثل کیسه اشیاء،ساخت ساز موسیقی،مزرعه خودتو بسازو گل کاری.

راهنما و توضیحات بازی های  بسته هوشکا، توی کتابهای پله های یک تا ششم وجود دارد.

هر پله دو یا سه گام داره و بازی های هر گام باید توی یک روز و به ترتیب انجام بشن.

اگر با توجه به شرایط کودک بازی ها توی یک روز انجام نشد میتونید بازیهای رو در روزهای بعد ادامه بدید ولی بازی ها حتما باید به ترتیب و پشت سر هم انجام بشن.

به عنوان مثال توی کتاب پله دوم هوشکا

و در گام سوم می ریم سراغ بازی شماره 17 ؛ این المان به ما نشون می دهد که این بازی مرتبط با کدام هوش از هوش های هشتگانه است مثلا بازی 17 هوش منطقی ریاضی رو در کودک می سنجد.

در قسمت اول هدف این بازی مشخص شده و در بخش های بعدی وسایل مورد نیاز بازی، روش بازی، زمان بازی و نحوه ی امتیاز دهی به طور کامل توضیح داده شده است.

راهنمای بازی که می تونه مادر یا پدر یا یکی از بزرگتر های کودک باشه باید تک تک بازی ها رو بر همین روال با کودک انجام بده و به عنوان قاضی و داور امتیاز کودک را صادقانه و براساس بخش امتیازدهی محاسبه کرده و در این قسمت ثبت نماید.

در پایان هر کتاب که مربوط به یکی از پله ها ست جدولی طراحی شده که راهنما باید امتیازهای کسب شده ی کودک رو در پایان بازی های اون پله بصورت دقیق داخل آن یادداشت نماید.

100 تا بازی هوشکا تقریبا در یک بازه زمانی 15 روزه انجام می شود و در نهایت پس از مشخص شدن امتیاز کودک برای همه بازی ها نوبت به تعیین هوش های برتر کودک می شود که این بخش رو در ویدیو راهنمای کتابچه امتیازات بصورت مفصل توضیح خواهیم داد.

 


نحوه امتیاز دهی هوشکا و تشخیص هوش های برتر کودک

وقتی همه 100 تا بازی رو با کودک انجام دادیم و براساس نحوه امتیازدهی برای هر کدام از بازی ها، امتیاز کودک رو محاسبه و در محل مخصوص یادداشت کردیم

و البته امتیازات کسب شده را هم در جداول صفحه آخر کتاب های پله ها وارد کردیم، نوبت به شناسایی و تعیین هوش های برتر کودکمون حالا باید به سراغ کتابچه امتیازات که توی بسته هوشکاست بریم.

توی این کتابچه برای هر هوش یک کارنامه وجود داره و ما همه ی امتیازاتی که توی پله های یک تا ششم ثبت کردیم رو باید به صورت دقیق و کامل اینجا وارد کنیم

سپس جمع امتیازات هر هوش رو اینجا مینویسیم. این کار رو برای هر هشت هوش انجام می دیم.

در صفحات نمودارها

اکنون از صفحات نمودارها، صفحه نمودار رده سنی کودکمان را انتخاب کرده و امتیاز هر هوش را روی ستون مربوط به آن هوش  روی نمودار آن صفحه علامت گذاری می کنیم.

به عنوان مثال مجموع امتیازات برای هوش جنبشی حرکتی کودکمون که رده ی سنیش 4.5 تا 5 سال هست 150 هست که ما اینجا رو علامت می زنیم .

هوش هایی که در رده آبی رنگ نمودار قرار دارن، هوش های برتر کودک شناخته می شوند.

اگر امتیاز کودک در قسمت سبز قرار گرفت یعنی این هوش در کودک ما نرماله و اگر در قسمت نارنجی رنگ قرار گرفت یعنی این هوش کودک ما ضعیفه و نیاز به ارتقاء دارد.

یادآوری می کنم که تشخیص هوش های برتر کودک و تقویت هوش های هشت گانه در او باعث می شود تا کودک مسیر موفقیت را به درستی تشخیص داده و میزان استعداد او در هر حوزه ای مشخص گردد.

هر شغلی در آینده نیاز به هوش یا هوش های خاصی می باشد که تقویت و پرورش این هوش ها در موفقیت شغلی و تحصیلی فرزندان ما بسیار مهم و موثر است.

به این ترتیب ما با یک سلسله بازی های هدفمند می تونیم هوش و استعداد کودکمون رو کشف و ارزیابی کنیم و اون رو به مسیر درست خودش هدایت کنیم.

 

 


نقش و تاثیر بازی بر شخصیت و هوش کودک