استرس کودک

سلامت روانی و استرس کودک چگونه بر سلامت جسمی او تاثیر می گذارد؟

سازمان بهداشت جهانی سلامت روانی را چنین بیان می کند؛ فرد به توانایی های خود آگاه باشد، بتواند با معضلات و مشکلات بزرگ و کوچک مقابله کند  و فرد مفیدی در جامعه باشد.

سلامت روان تنها به معنای نداشتن بیماری روانی حاد نیست ، فرد ممکن است در جامعه فعال باشد، با دوستان و آشنایان رفت و آمد و مراوده داشته باشد و ظاهرا سالم به نظر برسد اما از سلامت روانی رنج ببرد.

بدیهی است سنجش سلامت روانی نسبت به سلامت جسمی مشکل تر خواهد بود در اینجا تنها نداشتن بیماری روانی مد نظر نیست بلکه قدرت تطابق با شرایط محیطی، داشتن عکس العمل مناسب در برابر مشکلات و حوادث زندگی جنبه مهمی از سلامت روانی را تشکیل می دهد،

نکته دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کرد اینکه بسیاری از بیماری های روانی نظیر اضطراب، افسردگی و غیره بر روی سلامت جسمی تاثیر گذار است و ارتباط متقابلی بین بیماری های روانی و جسمی وجود دارد .

استرس

بعضی از نشانه های سلامت روانی عبارتست از :

سازگاری فرد با خودش و دیگران ، قضاوت صحیح در برخورد با مسائل ، داشتن روحیه انتقاد پذیری و داشتن عملکرد مناسب در برخورد با مشکلات .

متاسفانه در بسیاری از جوامع به این بعد از سلامت اهمیت چندانی داده نمیشود و اگر از فردی خواسته شود تا برای بررسی سلامت روان خود نزد روان پزشک یا روانشناس برود، آن فرد در برابر مراجعه به پزشک واکنش منفی نشان میدهد.

این در حالی است که پرداختن به بحث سلامت روان در کنار سلامت جسم، یکی از ارکان اساسی حفظ سلامت و تندرستی در بسیاری از کشورهای پیشرفته است.

به طور کلی، آرامش در کنار مدیریت هیجان و شناخت از خود جزء اصول اولیه حفظ سلامت روان محسوب میشوند. زمانی ما می توانیم درباره ی سلامت روان خود صحبت کنیم که بدانیم توانایی کنترل هیجانات، مخصوصا هیجانات منفی و ناگهانی خود را داریم.

سلامتی جسمی شامل همه ی قابلیت های جسمی بدن است.

به فرد یا پدیده ای که دارای تندرستی باشد، تندرست یا سالم گفته می شود.

حس تندرستی در افراد متفاوت است و دو فرد در شرایط جسمانی یکسان ممکن است قضاوت متفاوتی در مورد تندرستی خود یا دیگران کنند.

برای نمونه یک فرد معلول می تواند خود را کاملا تندرست حس کند در حالی که اطرافیانش او را نا سالم بدانند. البته افرادی که بیماری های شدید دارند معمولا از سوی خود و دیگران سالم به شمار نمی آیند.

استرس کودک

ارتباط تنگاتنگ سلامت جسم و روان غیر قابل انکار است.

تغییر جزئی در سلامت یکی از آنها به طور حتم بر سلامت دیگری تاثیر می گذارد. برای همه ی ما پیش آمده است زمان هایی که از نظر روحی بیمار هستیم سلامت جسمی ما نیز علائمی از پریشانی را نشان خواهد داد.

به همین نحو چنانچه به لحاظ جسمانی احساس ضعف و سستی کنید سلامت روانی شما نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بنا بر این ارتباط قوی بین ذهن و بدنتان وجود دارد که بر سلامت کلی شما تاثیر میگذارد. هر زمان که انسان ها استرس دارند، ناراحتند یا به لحاظ عاطفی احساس حزن و اندوه می کنند از ناراحتی های جسمانی نیز رنج می برند که باعث بی حالی و ناخوشی آنان می شود.


سلامت روانی ضعیف سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و آن را در مقابل بیماری های جسمانی آسیب پذیر می کند.

امروزه مشکلات زندگی پیچیده تر شده و سرعت تغییرات در شیوه ی زندگی افراد بالا رفته است که این منجر به افزایش استرس و دیگر مشکلات روحی و روانی شده که به سلامت کلی جامعه ضرر زیادی وارد ساخته است.

استرس کودک با بسیاری از بیماری ها و ناراحتی های جسمانی پیوند خورده است.

استرس، اضطراب و افسردگی می تواند به اختلالات بیشماری در سلامتی شما مانند اختلالات خواب، مشکلات هضم ، سر درد، احساس مداوم خستگی و… منجر شوند.

سلامت روانی

فرزندان خود را از استرس دور نگه دارید!

وقتی هورمون های استرس در بدن منتشر میشوند ممکن است فشار خون بالا برود و موجب خشم، پرخاشگری، ترس و یا هر رفتار و احساس منفی دیگری بشود.

البته استرس صرفا واکنش طبیعی ما نسبت به رویدادهایی است که آنها را تهدید آمیز یا خطرناک می پنداریم.

وقتی احساس خطر (فیزیکی، ذهنی یا عاطفی) می‌کنید، طی فرایندی سریع و خودکار که به آن پاسخ “جنگ یا گریز” یا “پاسخ استرس” گفته می‌شود، واکنش‌های دفاعی شما به اوج خود می رسند.

در واقع پاسخ استرس، مجموعه واکنش‌هایی هستند که بدن برای حفاظت از خود آنها را به‌ کار می گیرد.


بیشتر بخوانید: چطور انسان موفقی باشیم؟


زمانی که به‌ درستی کار می‌کنید، پاسخ استرس به شما کمک می‌کند متمرکز، پُرانرژی و هُشیار بمانید.

در شرایط اضطراری نیز استرس کودک می تواند زندگی شما یا دیگران را نجات بدهد، مثلا به شما انرژی بیشتری می‌دهد تا در مواقع زلزله ناگهانی فرزندتان را به سرعت در آغوش گرفته و در جای امن پناه بگیرید.

یا موجب می‌شود که محکم روی ترمز فشار بدهید تا از بروز تصادف جلوگیری کنید.

بروز احساسات شدید ناشی از خاتمه دادن به یک رابطه، از دست دادن دوست یا اعضای خانواده ، فشار کار و زندگی اجتماعی ، مجموعا باعث می شوند که شما احساس بی حالی و بی حوصلگی کنید.

این شرایط استرس زا شما را افسرده می کند و اگر احساستان را سرکوب کنید آنها به صورت پرخاشگری، خشم، طرد و… ظاهر می شود.

گاهی لازم است انسان ها گریه کنند، نباید از آن خجالت کشید، عمل گریه کردن سطح  هورمون های اندورفین را افزایش می دهد. این هورمون های طبیعی بدن شادی آور و آرام بخش هستند.

اضطراب

بنابر این گریه کردن فشار های روحی و استرس کودک را کم کرده و احساس بهتری ایجاد می کند.

همچنین این یک باور غلط است که مراجعه به روانشناس، مشاور و روانپزشک تنها برای زمانی است که مشکلات روحی بسیار حاد شده اند.

اتفاقا ما باید به احساسات خود آگاه باشیم تا با دیدن اولین علائم مشکلات روحی و روانی به متخصص مراجعه کنیم و برای بهبود و حفظ بهداشت و سلامت روان خود تقاضای کمک کنیم.

تحقیقات نشان داده است که یک بیماری روانی و استرس کودک ، اختلالات جسمی را تشدید می کند و بالعکس. این یک دور باطل است، که می توان با نگرش درست، و درمان لازم برای غلبه بر هردو، این موانع شکسته شود.

درمان تنها یکی از انواع سلامت جسمی و روانی سودمند نخواهد بود. از این رو، بسیار مهم است که مراقب احساسات خود باشید و میان سلامت جسم و روانتان تعادل برقرار کنید.


بیشتر بخوانید: نقش و تاثیر بازی بر شخصیت و هوش کودک