یک تست هوش دقیق برای کودکان!

اغلب پدر و مادرها علاقمندند که هوش و استعداد فرندانشان را کشف کنند و به دنبال راه هایی برای تست هوش و استعدادیابی کودکان هستند.

راه های بسیار زیادی برای تست هوش کودکان وجود دارد. از مراجعه به مراکز مختلف گرفته تا انجام تست های خانگی. اما چه روشی بهتر و موثرتر است؟

 

در ادامه این مطلب بهترین و دقیق ترین تست هوش کودکان را به شما معرفی می کنی.

اینکه چه فردی باهوش است و چه کسی نیست در متدهای سنتی در افرادی خلاصه می شود که علوم و ریاضی میدانند (باهوش ها) و افرادی که در این موارد ضعیف هستند (هوش کمی دارند).

اما می توان گفت یک نوازنده چیره دست،یک نقاش یا یک ورزشکار هوش کمی دارند؟ وقتی چنین سوالی در میان روانشناسان مطرح شد متد سنتی تست های هوش به کلی زیر سوال رفت!

در میان مهارت ها و توانایی های بیشماری که انسان می تواند انجام دهد کدام یک را به چه شکل باید انجام دهد.

از کجا می تواند بفهمد در چه چیزی استعداد پیدا کند. هوارد گاردنر نخستین کسی بود که یک تقسیم بندی هشتگانه را برای انواع هوش ارائه.

هوش منطقی ریاضی؛ هوش تصویری فضایی، جنبشی حرکتی، کلامی زبانی، درون فردی، برون فردی، موسیقایی و طبیعت گرایی. بعد ها مبحث هوش وجودی را هم مطرح کرد که مقوله ای جدا گانه است و در این مقاله به آن نمی پردازیم.

طبق نظریه آقای گاردنر همه انسان ها هوش های هشتگانه را درون خود دارند و تفاوت های فردی از میزان هریک از این هوش ها شکل می گیرد.

بنا براین برای تست هوش دقیق کودکان باید تک تک هوش های هشتگانه شان را اندازه گیری کنیم. و به این ترتیب استعدادیابی آنها انجام می شود.


استعداد کودک

پدر و مادر ها چگونه می توانند یک تست هوش دقیق برای فرزندانشان انجام دهند؟

اینکه بدانید فرزندتان دقیقا در چه زمینه ای استعداد بیشتری دارد نیازمند صرف زمان و انرژی از جانب شماست. پس اول از هر چیزی باید والدین مسئولی باشید.

باید این امر مهم را درک کنید که شما یک انسان را به وجود آورده اید و تا حدود زیادی شما مسئول موفقیت ها و شکست های او هستید.

شما به عنوان نزدیک ترین فرد به کودکتان باید در یک بازه زمانی مشخص عملکرد کودکتان را در زمینه های مختلف زیر نظر بگیرید و استعداد او را کشف کنید.

عواملی که بر هوش کودک موثر هستند شامل ژنتیک و عوامل محیطی می شوند. عوامل ژنتیکی غیر قابل تغییرند اما عوامل محیطی بسیار موثر هستند.

به عنوان مثال اگر کودک شما هوش جنبشی حرکتی پایینی داشته باشد با تمرین و تکرار به کمک شما می تواند این هوش را در خود تقویت کند.

بدون شک درک موضوع هوش، تست هوش و تقویت هوش برای کودک غیر قابل درک می باشد. اینجاست که نقش اساسی شما به عنوان پدر و مادر مسئول و دلسوز پر رنگ تر می شود.


جهان کودکان

وارد دنیای فرزندتان شوید! چگونه؟

با انجام بازی که مهمترین بخش زندگی یک کودک است. کودکان هیچ کار و مسئولیتی جز بازی کردن ندارند.

اما همین بازی های کودکانه که شاید به نظر ساده و بی اهمیت بیایند در واقع تمرین زندگی او در آینده هستند. پس دنیای کودکتان و بازی های او را جدی بگیرید.

نکات تربیتی، ارتباطات اجتماعی ، مهارت های مهم زندگی مثل مدیریت بحران، حل مسئله و… را در غالب بازی به او آموزش دهید و البته از طریق بازی ها به او نزدیک شوید و هوش و استعدادش را ارزیابی و سپس تقویت کنید.


هوش های هشتگانه

بهترین سن برای تست و ارزیابی هوش و استعداد کودکان چه زمانی است؟

از ماه های نخست زندگی تا چهارسالگی کودک در حال کشف خود می باشد و بازی هایش سمت و سوی این چنینی دارند.

در سنین 4  تا 7 سالگی به دلیل اینکه کودک هنوز در معرض آموزش های جدی قرار نگرفته و به قول برخی از روانشناسان ذهنش هنوز بکر است بهترین سن جهت انجام یک تست هوش دقیق و تاثیر گذار برای او می باشد.

این سالها مهمترین سالهای زندگی فرد است و اتفاقات اساسی زندگی در این سالها می افتد.

در این سن است که پدر و مادر به عنوان نزدیک ترین اشخاص به زندگی فرزندانشان مهم ترین وظایف خود را باید انجام دهند و فرزندانی با زمینه عالی به مدارس و اجتماع بفرستند که می دانند چه چیزی از زندگی می خواهند و به صورت هدفمند به زندگی ادامه می دهند.


قصه هوشکا

قصه هوشکا چیست؟

چند سال پیش دوستان ما در مجموعه هوشکا با توجه به دغدغه های نزدیکانشان درباره چگونگی کشف و استعداد فرزندانشان و حتی احساس سردرگمی در زندگی برخی از آنها به دلیل عدم کشف استعداد به این فکر افتادند راه حلی پیدا کنند که خانواده ها را از این سر در گمی رها کند.

اینجا بود که به سراغ کارشناسان و متخصصان کودک رفتند و با نظریه هوش های هشتگانه گاردنر آشنا شدند که ابتدا فقط یک تست هوش برای بزرگسالان بود.

و از اینجا کار تحقیقی مجموعه هوشکا برای ارائه یک تست هوش دقیق کودکان به خانواده ها آغاز شد.

طی جلسات متعدد با متخصصان و اتاق فکر های طولانی بسته هوشکا با یک متد دقیق به خانواده ها ارائه شد تا برای همیشه پدر مادر های عزیزی که دغدغه مند هستند را از نگرانی در آورند.


بیشتر بخوانید: داخل بسته هوشکا چه چیزهایی قرار دارد؟


روش کار بسته هوشکا چیست؟

در بسته هوشکا 100 بازی با ابزار و وسایل کامل وجود دارد که در گام های مختلف برای کودکان طراحی شده و هر بازی مرتبط با یکی از هوش های هشتگانه گاردنر می باشد.

برنامه انجام بازی متکی بر ارتباط بین پدر و مادر (راهنما) با کودک است. کودک به هیچ وجه متوجه موضوع تست هوش نمی شود و با خیال راحت بازی می کند.

والدین بازی کودک را زیر نظر می گیرند و امتیازات کودک را در محل های مخصوص کتابهای راهنمای بازی ها ثبت می کنند.

پس از طی کردن همه بازی ها یک کتابچه امتیازات وجود دارد که ابتدای آن شامل کارنامه یک به یک هوش ها می باشد.

مجموع امتیازات هر هوش را در محل مخصوص کارنامه وارد می کنید و پس از انتخاب نمودار مناسب رده سنی فرزندشان امتیازات را هر هوش را روی نمودار می برند.

هوش هایی که در قسمت بالا (آبی رنگ ) قرار بگیرند هوش های برتر، هوش هایی که در قسمت وسط ( سبز رنگ) قرار بگیرند متوسط و هوش هایی که در قسمت پایین (سبز رنگ) هستند ضعیف هستند و به تقویت بیشتری نیاز دارند.

بدین ترتیب بسته هوشکا با تعداد زیادی بازی کودکان را سرگرم می کند، به شما کمک می کند وارد دنیای فرزندتان شوید، مهارت های مهم زندگی را در قالب بازی به او اموزش دهید و هوش برتر و استعداد کودکتان را کشف کنید.