هوش کودک

هنر یکی از کارآمدترین ابزار و روش های تربیت آدمی در دنیای امروز به شمار می رود که آثارش از ابعاد گوناگون، به ویژه از نظر خلاقیت و ایجاد هویت ، بسیار اهمیت دارد.

با توجه به این که هنر می تواند با در نظر گرفتن نیاز های عالی انسان او را به مراحل نهایی تکامل رهنمون سازد، ضرورت بهره گیری از آن به منظور ارتقاء شخصیت و ایجاد خلاقیت و کمک به فرایند هویت یابی بیش از پیش احساس می شود.

زندگی فرزند

اهمیت هنر در شکل گیری و تکامل هویت فردی کودک

اهمیت هنر در شکل گیری و تکامل هویت فردی کودک تا اندازه ای است که از مدت ها پیش مورد توجه روان کاوان و روان شناسان برجسته بوده و تاثیر آثار هنری را در قالب شعر، نمایش و داستان در اندیشه های فروید، آدلر، یونگ و… به خوبی می توان مشاهده کرد.

متاسفانه در سیستم آموزشی ما کماکان توجه به هنر بسیار پایین است و به واسطه تفکرات سنتی موجود در جامعه اگر فرزندان ما در این زمینه مستعد باشند به آن توجهی نمی شود.

معمولا افراد در سنین بزرگسالی پس از شکست های متوالی متوجه علاقه و استعداد خود به هنر می شوند و در بیشتر مواقع انگیزه و توانی برای آنها باقی نمی ماند که این مسیر را از ابتدا دنبال کنند.

بنابر این والدین باید در سنین کودکی فرزندشان را با هنر آشنا سازند که اگر در این زمینه مستعد بود بستر فراگیری بیشتر را برای او فراهم آورند.

هنر کودکی

نقش پدر و مادر در پرورش کودک هنرمند

پدر و مادر ها می توانند با آموزش هنر، هم فرزندان هنرمندی پرورش دهند و هم به رشد آنها کمک شایانی کنند.

هنگامی که با کودکمان از هنر حرف می زنیم به او یاد می دهیم که می توان از راه های مختلف به وقایع گوناگون، و به طور کلی، به دنیا نگاه کرد. 

بدین ترتیب به گسترش دید فرهنگی او کمک می کنیم و به نگاهش عمق می بخشیم.

هنر زیباست و از کودک، فردی عمیق با افکاری زیبا خواهد ساخت که تا پایان عمر می تواند از آنها بهره ببرد.

هنر انسان را زنده تر میسازد، به تحلیل و فهم درست او از جهان هستی کمک می کند و موجب پیشرفت بیشترش میشود. از طریق هنر می توان جنبه های متفاوت زندگی را کشف و تجربه کرد.

هنر، باعث می شود متوجه هیجاناتمان بشویم و اجازه میدهد فراوانی و تعدد آنها را احساس کنیم، هنر ناشناخته های درونی انسان را بر او آشکار می کند .

برای کودکان نیز مثل تمامی انسان ها هنر روشی برای کشف شخصیت خود و فهم از دنیایی است که او را احاطه کرده و شکل جدیدی از زند گی را به او معرفی می کند.

هنر در ذات خود منبعی از کشف حقایق ماوراء است. در واقع هر انسانی به واسطه ی هنر میتواند دستاوردی خارج از دنیای مادی داشته باشد.

این بسیار ضروری است که به عنوان والدین یا آموزش دهنده، کودکان را در ماجراجویی های هنرمندانه شان حمایت کنیم و به آنها نشان دهیم که از فعالیت های هنری او لذت می بریم.

زندگی کودک

نقش تشویق در کشف استعداد کودک

ایده های متفاوت و جدید او را تشویق کنیم و اجازه دهیم خودشان دستاورد دوست داشتنی تجربه هایشان را کشف کنند.

هنر در هر زمینه ای که باشد موجب خلق پیوندهای ارتباطی، عاطفی و اجتماعی میان کودکان با والدین،مربیان و سایر اطرافیان او می شود.

کودکانی که هنر می آموزند به طرز شگفت انگیزی از آسیب ها و خطرات دور می مانند؛ زیرا تجربه های جدید برایشان تنها دری به دنیای ناشناخته نمی باشد و هدفی را دنبال می کنند که نیاز به استمرار، صرف وقت و ایستایی دارد؛ بنا بر این زمان کمتری را صرف تجربه ی هیجانات تکراری و قابل دسترس می کنند.

بدون شک هنر نقش مهمی در راستای کمک به هویت یابی و درک و دریافت “من” درونی و ماهیت وجودی کودکان ایفا می کند.

زمانی که کودک راجع به خویشتن خویش فکر کند، قطعا به صورت نا خود آگاه در راه جستجوی ماهیت فردی و اجتماعی خویش قدم برمیدارد. نسبت کودک با هنر نسبت هم ذاتی است.

هنر و کودک

آیا هنر در کودکان ذاتی است؟

هم ذاتی هنر با دوران کودکی انسان می تواند در برگیرنده این مفهوم باشد که هنر در ذات خود با فطرت انسان در ارتباط است. نسبت کودک با هنر نسبتی فطری است که او را به ماهیت اصلی خویش از ناخودآگاه به خودآگاه می رساند.

کودکان از سال های آغاز تولد از شنیدن سرود و موسیقی به هیجان می آیند و اغلب نسبت به آنها واکنش نشان میدهند و دیدن رنگ های شاد مختلف مشخصا آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

نقش هنر در پرورش خلاقیت کودکان، دستاورد معنوی و مادی را در کنار یکدیگر برای کودکان به همراه دارد و از آنجایی که پس از سه سالگی بچه ها به راحتی می توانند مشغول آموزش یک هنر باشند، والدین می توانند با به کار گیری بهترین روش ها و متد های روز که برای کودکان طراحی شده آنها را وارد دنیای شگفت انگیز هنر کنند.

از آنجایی که کسب هر مهارتی در دوران کودکی بسیار آسان تر از هر دوره ای از بزرگسالی می باشد، کودکان بدون تحمل هیچ سختی و مشقتی می توانند تجربه ی آموزش یک مهارت و هنر را داشته باشند.


تلاش کودکان در کاربرد واژه ها عبارت های آهنگین و قافیه پردازی در گفتار روزمره آنان از ویژگی های عمده زبان در سال های کودکی است.

کودکان از طریق نقاشی قادر به ترسیم خطوط اتفاقی بر روی کاغذ یا دیوار میشوند و از مشاهده ی آنچه در ایجاد آن دخالت داشته اند، لذت می برند.

بنابراین اگر دوست دارید به نقش هنر در رشد کودک خود میدان بدهید و اثرگذاری هنر در زندگی فرزندتان را بالا ببرید ابزارهای لازم مثل مداد رنگی، کاغذ و مقوا ،کتاب های شعر و قصه و ساز موسیقی و… را برای او تهیه کنید.

به او کمک کنید از این وسایل استفاده کند و استعداد هایش را در خلق آثار هنری شکوفا سازد. به این ترتیب کودکان با هنر ارتباط برقرار می کنند و فرصت ایجاد تجربه های هنری خود را دارد.

هنر زندگی کردن

ارتباط هنر و کنترل و مدیریت هیجانات کودک

کودکی که کار با مواد و تکنیک های مختلف هنری را تجربه می کند، بهتر می تواند ظرافت کارهای هنری را بشناسد و حرف بیشتری برای گفتن دارد.

به باور روانشناسان، پالایش روانی ناشی از آثار هنری موجب رها سازی هیجانات، تعدیل فشار روانی، ایجاد آرامش و شکل گیری شخصیت و هویت فردی و اجتماعی در بیان مقاصد، افکار، عقاید و نیاز های درونی بشر است و از دیر باز مورد استفاده او قرار داشته است.

پس پرداختن کودک به این کار علاوه بر اینکه شخصیت او را رشد میدهد موجب درک هویت واقعی او نیز می شود.


بیشتر بخوانید: نقش و تاثیر بازی بر شخصیت و هوش کودک