استعداد کودک

 

معمولا کودکان تیزهوش در تمامی امور توانمندند و این امر منجر به این می شود که خانواده برای تربیت و پرورش فرزند باهوش، تلاش کنند .

البته این امر موجب می شود که آنها را کمتر به سمت ورزش، ادبیات و هنر سوق دهند و بیشتر از این کودکان خواسته می شود که مثل یک دانشمند، پزشک یا مهندس زندگی کنند.

به حضور آنها در زندگی اجتماعی کم توجهی می شود و به این ترتیب منجر به سرخوردگی این کودکان می شود زیرا در مسیر هوش برتر و علاقه خود حرکت نمی کنند و ارتباطات اجتماعی ضعیفی دارند ، حتی اگر کاری که از آنها میخواهید را به بهترین شکل انجام دهند.

پس برای پیشگیری از این اتفاق ابتدا باید با استفاده از یک روش صحیح و علمی علاقه و استعداد آنها را کشف کنید و در مسیر خودشان از آنها حمایت کنید .

از آموزش هایی منطبق بر سطح ذهنی و استعداد آنها استفاده کنید. فرصت پرداختن به هنر نقاشی و موسیقی و کار با رایانه باید برای کودک فراهم باشد.

والدین باید از او بخواهند در هر زمینه ای که علاقه مند تر است، فعالیت خود را بیشتر کند. کودک با انتخاب یک یا چند فعالیت هم استعدادهای خود را می شناسد و هم استقلال فکری پیدا می کند.


کودک باهوش


پدر و مادر باید در طول زندگی به رشد خلاقیت کودک کمک کنند.

همچنین لازم است کمک کنند که او انتقادپذیری را یاد بگیرد و قدرت مقابله با کمبودهای شخصیتی خود را داشته باشد و مهارت حل مسئله و مدیرت بحران را فرابگیرد.

این کودکان معمولا انرژی بسیار بالایی دارند و شما باید راه های متنوع و جذابی را برای تخلیه انرژی آنها در نظر بگیرید که نیاز های هیجانی و غیر معمول آنهارا پاسخگو باشند.

این که فرزند شما تیزهوش است و درک بالاتری نسبت به همسالان خود دارد دلیل بر این نمی شود که با او مثل یک انسان بالغ رفتار کنید.

او فرزند و کودک شماست پس رفتار و محبت شما باید مثل یک کودک باشد، او را در آغوش بگیرید و با دادن جایزه تشویقش کنید.

دلیل نمیشود که فرزند تیز هوش شما هرگز خطایی نداشته باشد. او هم مثل هر انسان و کودک دیگری اشتباه می کند.

نباید سرزنش کنید که چون باهوش است بروز اشتباه از او بعید است. همیشه به او فرصت دوباره و انگیزه دهید.

اغلب پدر و مادرهایی که فرزندان باهوش دارند در جمع دوستان و فامیل به تعریف و تمجید از فرزندشان می پردازند، بسیار پیش می آید که کودک از این تعریف ها خوشحال نمی شود چرا که برقراری ارتباط با دیگران، به خصوص همسالانش را برای او دشوار می کند


این مقاله را بخوانید: نقش و تاثیر بازی بر شخصیت و هوش کودک


اکثر افراد تیزهوش فکر می کنند چون همه چیز را می دانند نیاز به راهنمایی و مشورت ندارند و این ممکن است آسیب های جدی در زندگی اجتماعی به آنها وارد کند.

اگر پدر و مادر یک کودک باهوش هستید باید از سال های اول زندگی مدام این حس را در او تقویت کنید که “همیشه دو فکر بهتر از یک فکر است” و آدم ها برای دستیابی به موفقیت گاهی نیاز به همفکری و کار گروهی دارند.

آموزش برقراری ارتباط و تعامل با دیگران و توانایی اجتماعی در تکامل شخصیت آن ها بسیار مهم است تا اعتماد به نفس، انعطاف پذیری، ذهن باز و تفکر خلاقانه در آن ها پرورش پیدا کند.


باهوش


ممکن است فرزند باهوش شما گاها تصور کند که چون هوش بالایی دارد به تلاش بیشتر نیاز پیدا نمیکند.

این فکر در بسیاری از مراحل زندگی منجر به شکست می شود.

همیشه قصه مسابقه دویدن خرگوش و لاکپشت را به او یاد آور شوید و مدام این حس را به او القا کنید که هرچه تلاش و کوشش بیشتر باشد احساس خوشحالی و موفقیت نیز افزایش پیدا میکند.

هر روز با صدای بلند برای فرزندتان کتاب و قصه بخوانید. غرق شدن در دنیای قصه ها ذهن کودک شما را به فضاهایی میبرد که خارج از دایره خانواده، اقوام و دوستان است و قدرت تخیل او را افزایش می دهد.

همچنین با شنیدن قصه ها دایره لغات کودک افزایش پیدا میکند و بهتر میتواند افکار خود را به زبان بیاورد.

به یاد داشته باشید که وادار کردن کودک به انجام کاری که بیش از ظرفیت او میباشد با این استدلال که او باهوش است و میتواند، کاری بیرحمانه است و در آخر امر نتایج چندان درخشان نخواهد بود و مجبور خواهید شد وی را به عقب برگردانید.

به عنوان مثال می توانیم راجع به کودکان با هوشی سخن بگوییم که والدین قبل از رفتن به دبستان نوشتن و حساب کردن را به آنها آموخته اند.

این روش گاهی اوقات نه تنها فایده ای ندارد بلکه مضر هم هست کودک در میان بقیه بچه ها احساس متفاوت بودن خواهد کرد و ممکن است به دشواری قادر باشد خود را با روش تدریس معلم که احتمالا با روش تدریس والدین متفاوت است تطبیق دهد.

در مقابل این دسته از پدر و مادرها والدینی که به هوش سرشار فرزندشان بی تفاوتند و پاسخگوی نیاز آنها برای یادگیری نیستند نیز والدین خوبی نیستند.


کودک باهوش


پس در برخورد با فرزند باهوش خود جانب اعتدال را رعایت کنید

و فراموش نکنید پدر و مادرهایی که می خواهند فرزندشان از بقیه جلو بیفتد باید او را به طور واقعی ارزیابی کرده و ببینند که آیا بچه باهوشی دارند یا خیر!

اگر کودک شما واقعا باهوش بود بسیار دقت کنید که او را به سرعت زیاد پیشرفت ندهید تا با شادی و نشاط رشد کند و از دوران کودکی خود نهایت لذت را ببرد.

یکی از مهم ترین نکات در برخورد با کودکان تیز هوش انتخاب بازی مناسب هست. انجام بازی های ساده آنان را خسته و کلافه میکند.

پس به او کمک کنید که در بازی کردن بتواند خود را به چالش بکشد.

به عنوان مثال یک کودک معمولی از حرکت دادن یک ماشین اسباب بازی لذت میبرد اما برای کودک باهوش کشف اجزاء ماشین و نحوه عملکرد آن اهمیت بیشتری دارد.

هنگام انجام بازی برای پرسش های پیچیده و عجیب او با حوصله پاسخ پیدا کنید و با مطرح کردن پرسش از مراحل مختلف بازی ذهن او را به چالش بکشید.

شما میتوانید بدون اینکه فرزندتان متوجه شود از والدینی که فرزندان تیزهوش و موفق دارند مشورت بگیرید .

البته دقت کنید با توجه به تفاوت های بسیار همه آدم ها باهم شما به هیچ وجه نباید فرزندتان را با فرزند آنها مقایسه کنید و با آنالیز درست رفتارهایشان از تجربیات آنها در مسیر تربیتی فرزند خود بهره ببرید.


اسباب بازی