بسته هوشکا چیست؟

بسته هوشکا با هدف آگاهی بخشی به والدین درزمینه‌ی شناخت هوش و استعداد فرزندانشان و تأثیر هوش‌های هشت ­گانه بر خوشبختی و موفقیت کودکان و همچنین ارزیابی هوش و استعداد کودک بر همین اساس و از طریق بازی‌های متنوع، جذاب و استاندارد و نیز پرورش و تقویت هوش‌های هشت­گانه، با بهره ­­گیری از روش‌های نوین و به‌روز دنیا تهیه و تولید گردیده است.

بسته ارزیابی و پرورش هوش و استعداد کودک، شامل 100 بازی متنوع می‌باشد که کودک باراهنمایی والدین خود و بر اساس قواعد بازی(روش بازی)، به انجام این بازی‌ها پرداخته و درنهایت والدین(راهنما) کودک، طبق دستورالعمل‌های هر بازی، امتیاز کودک را محاسبه کرده و به‌عنوان امتیاز کسب‌شده کودک برای آن بازی، یادداشت می‌نماید.

بازی‌های بسته هوش و استعدادیابی کودک، به‌صورت گام‌به‌گام طراحی‌شده است و هر بازی بخشی از هوش کودک را می‌سنجد.

هر بازی ممکن است چندین هوش از هوش‌های هشت­گانه را درگیر کند ولی ما در این بسته، هوشی را که بیشتری تأثیر را در طی فرآیند انجام آن بازی دارد مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهیم.

درنهایت پس از انجام همه بازی‌های سیزده‌گانه هوشکا (100 بازی)،  بر اساس امتیازات کسب‌شده کودک، مرحله ارزیابی و تعیین سطح توسط والدین صورت می‌پذیرد.

برای این کار نیاز هست والدین کلیه امتیازات کسب‌شده کودک را در کارنامه‌های مربوط به هوش‌های هشت‌گانه کودک وارد نموده و روی نمودار مربوط به رده سنی کودک، امتیاز نهایی هر یک از هوش‌های کودک را مشخص نماید.

مقدمه هوش های هشتگانه

معرفی بسته هوشکا ( بسته ارزیابی و پرورش هوش و استعداد کودک) را با مقدمه کوتاه شروع می کنیم.

سالها بشر و حتی دانشمندان، «هوش» را توانایی ذهنی افراد می دانستند که قابلیت های متنوعی همچون استدلال، برنامه ریزی، توانایی حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان و یادگیری را در برمی گیرد و تصور می كردند كه هوش امری ذاتی است و در طول زندگی فرد تغییر نمی كند.

تا زمانی كه هوش به معنی بهره هوشی یا آیكیو IQ شناخته می شد و با روشهای قدیمی و تستهای سنتی ارزیابی می شد، باهوشترین ها همان آقا مهندس ها و خانم دكترها به حساب می آمدند.

اما نظریه های جدید، تعریف دیگری را مطرح می نمایند.

امروزه تعریف دقیقتر و کاملتری از هوش وجود دارد که می گوید هوش یعنی توانایی سازگاری و پیشرفت در شرایط مختلف.

بر این اساس دانشمندان به این نتیجه رسیده اند كه یك مكانیك ماهر با تحصیلات سیكل، یك نوازنده دوتار بیسواد، یك فوتبالیست لیگ برتر یا یك كشاورز كه از زمینش محصول بیشتری برداشت می كند هم باهوش هستند.

تئوری جدید به این نکته اشاره دارد كه انسانها دارای هوش های متنوعی هستند که تركیب این هوش ها در نزد افراد مختلف، متفاوت است. یكی ممكن است در هوش منطقی-ریاضی قوی باشد و دیگری در هوش موسیقیایی.

در واقع، هوشها انواع و اقسامی دارند که باید هرکسی در وجود خودش به دنبال هوشهای برتر خود بگردد و تحصیلات و شغلش را بر پایه آن قرار دهد.

هاوارد گاردنر روانشناسی بود كه برای اولین بار این تئوری را مطرح نمود.

نظریه هوش های چندگانه

تحقیقات هاوارد گاردنر به طرح نظریه هوش های چندگانه انجامید که در ادامه به شرح مختصری از آنها می پردازیم:

١- هوش منطقی - ریاضی: همان هوش اعداد، حساب و منطق است. این هوش بسیار مورد استفاده دانشمندان، ریاضیدانان و برنامه نویسان کامپیوتر قرار می گیرد و شامل توانایی استدلال، استنتاج و... می شود.

٢- هوش تصویری - فضایی: توانایی درک جنبه های متفاوت دنیای هندسی و سه بعدی یا فضایی است.

افراد با استفاده از این هوش می توانند چیزی را که دیگر وجود ندارد یا هنوز ساخته نشده، تجسم کنند. چنین هوشی، عرصه فعالیت معمارها، عکاسان، نقاشان، مجسمه سازان و طراحان است.

٣- هوش جنبشی - حرکتی: آنچه باعث می شود افراد از تفریحات و فعالیتهای فیزیکی چون پیاده روی، رقصیدن، دویدن، شنا یا قایقرانی لذت ببرند، این هوش است.

افراد با هوش جنبشی - حرکتی بالا، توانایی زیادی در کنترل حرکات بدن و انجام فعالیتهای درشت و ظریف بدنی دارند مانند ورزشکاران، هنرمندان صنایع دستی، بازیگران تئاتر و سیرک.

٤- هوش کلامی - زبانی: این هوش، شامل مهارتهای فرد در استفاده از کلمات است و بالا بودن آن به معنی تسلط فرد به مهارتهای گفتاری و نوشتاری است.

خبرنگاران، داستان نویسان، شعرا و وکلا از این هوش استفاده فراوان می کنند.

٥- هوش درونفردی: شناخت فرد از خودش با این هوش انجام می شود که باعث خودشناسی می شود و فرد را مستقل و هدفمند بار می آورد.

٦- هوش برونفردی: توانایی درک سایر مردم و کار و تعامل با آنها و اینکه بتوانیم دنیا را از چشم و نگاه دیگران ببینیم، به عهده این هوش است.

٧- هوش موسیقیایی: ظرفیت درک ساختار آثار موسیقی است.

ویژگیهای مهم این هوش، قابلیت درک، ارزیابی و ساختن ریتم و ملودی است و در افرادی چون موتزارت، باخ و بتهوون بسیار دیده می شود.

٨- هوش طبیعتگرایی: توجه به طبیعت از این هوش ناشی می شود. شناخت گیاهان، حیوانات، سنگها و تفاوت و تشابه شان وابسته به این هوش است.

٩- هوش وجودی: تأمل و تعمق درباره بزرگترین پرسش ها از این هوش نشأت می گیرد. که هستیم؟ چرا هستیم؟ چرا می میریم؟

با این هوش می توانیم به چنین پرسش هایی پاسخ دهیم.

نکته مهم: در بررسی هوشهای چندگانه در کودکان، هوش وجودی که به تفکر و تعقل در پیدایش جهان هستی می پردازد و به سنین بالاتر مربوط می شود، حذف می گردد.

لذا هوش های چندگانه گاردنر، در این بسته که مخصوص کودکان طراحی شده است با عنوان هوش های هشتگانه عنوان می گردد.

معرفی بسته هوشکا

همه ما قبول داریم که موفقیت و خوشبختی هر فردی بستگی به هوش و استعداد او دارد و هرگاه انسان در مسیر استعدادهایش قدم برمی دارد، احساس رضایتمندی بیشتری دارد.

بنابراین بر اساس نظریه گاردنر همه افراد از هوش های چندگانه البته در سطوح متفاوت برخوردار هستند و هوش های چندگانه نیز اکتسابی بوده و قابل رشد و پرورش می باشند، پس استعدادیابی یا همان ارزیابی و پرورش هوش و استعداد در افراد امری بسیار مهم و موثر در موفقیت آنها به شمار می آید.

در جوامع مدرن دنیا ارزیابی و پرورش هوش و استعداد در افراد از سنین کودکی پایه گذاری شده و نظام آموزشی پیشرفته و هدفمند در آنجا، متولی شناسایی و تقویت استعداد کودکان می باشد.

اما در کشورهایی که نظام آموزشی بر اساس مِتُدها و روشهای سنتی و قدیمی عمل می کند، وظیفه ارزیابی و پرورش هوش و استعداد کودکان بر عهده والدین می باشد.

به عقیده بسیاری از متخصصان، سنین تولد تا هفت سالگی دورهای حیاتی برای یادگیری اصولی ترین مهارتهای زندگی به شمار می رود. در این دوره توسعه مغز کودکان، فرآیندی بسیار پیچیده را به خود اختصاص می دهد که تکامل و توسعه آن، کودک را تا آخر عمر همراهی خواهد کرد.

بر این اساس، فعالیت های ضروری و البته مناسب برای هر رده سنی، یاریگر کودک  به منظور رشد کامل و همچنین سریع او خواهد بود.

از این رو والدین می توانند امكاناتی را فراهم كنند تا تمام هوش های هشتگانه كودك، در سنین پایین به كمك انواع بازی های جذاب و هدفمند رشد و پرورش یابد.

لذا آگاه سازی و آموزش پدران و مادران از مهمترین مواردی می باشد که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

پدران و مادران مسئول / معرفی بسته هوشکا

پدران و مادرانِ مسئول، باید از همین کودکی به فکر پرورش هوش و استعداد کودکان خود باشند و مهارتهای موردنیاز آنها را برای رسیدن به آیندهای روشن و موفق، به آنها آموزش دهند.

آنها باید مفاهیم را از طریق بازی های هدفمند و جذاب به فرزندان خود آموزش دهند و لحظه به لحظه رشد و پرورش استعدادهای او را ارزیابی و بررسی نمایند.

والدین می بایست موسیقی را وارد زندگی فرزند خود کرده و با كودكشان آواز بخوانند. به تقویت ارتباط کودک با طبیعت و آموزشِ حفظ و سالم سازی آن و شناسایی سایر موجودات زنده کمک نمایند.

برای بهبود روابط کودک با همسالان و افراد مرتبط با او برنامه ریزی نمایند و هوش درون فردی کودک را به عنوان یک موضوع پراهمیت، مورد توجه قرار دهند.

 

بسته ارزیابی و پرورش هوش و استعداد کودک «هوشــکا»

مجموعه هوشکا بر اساس همین نیازها، اقدام به طراحی و تولید بسته آموزشی هوشکا نموده است.

بسته ی آموزشی هوشکا که با عنوان بسته ارزیابی و پرورش هوش و استعداد کودک طراحی گردیده است با استفاده از برنامه های متنوع و بازیهای جذاب و هدفمند، کمک می کند تا هوش و ذكاوت کودک شما همانند نیازهای جسمانی و عاطفی او رشد و پرورش یابد.

این بسته شامل ١٠٠ بازی جذاب و متنوع برای ارزیابی هوش و استعداد کودک، به همراه ٢٠ ساعت ویدیوی آموزشی برای والدین در جهت تقویت و پرورش هوش و استعداد فرزندشان می باشد.

باید دانست که کودکان هوشمند با همراهی و کمک والدین آگاه و مسئول خود، خوشبخت و موفق خواهند شد و قادر به ساخت آینده مورد علاقه خود و تغییر سرنوشت جهان پیرامون خود خواهند بود.

معرفی بسته هوشکا
بسته هوش
بسته کامل هوشکا
بسته فکری هوشکا
1-Kolihooshka
بسته هوش
3-Kolihooshka
2-Kolihooshka
previous arrow
next arrow

روش استفاده از بسته هوشــکا

بسته هوشکا باهدف آگاهی بخشی به والدین در زمینه ی شناخت هوش و استعداد فرزندانشان و تأثیر هوشهای هشتگانه بر خوشبختی و موفقیت کودکان و همچنین ارزیابی هوش و استعداد کودک بر همین اساس و از طریق بازیهای متنوع، جذاب و استاندارد و نیز پرورش و تقویت هوشهای هشتگانه، با بهره گیری از روشهای نوین و بهروز دنیا تهیه و تولید گردیده است.

این بسته نتیجه ساعتها تلاش کارشناسان باتجربه و متخصصان مجرب در حوزه های مختلف مانند روانشناسان حوزه کودک، متخصصان هوش کودک، کارشناسان استعدادیابی، مربیان موسیقی و مدرسان فن بیان و تعاملات اجتماعی و ... میباشد که به شکلی کاملاً حرفه ای و بهروز طراحی و تولید گردیده است.

در بسته هوشکا یک برنامه ١٥ روزه برای کودکان برنامه ریزی و طراحیشده است. در هر روز تعدادی بازی برای کودک در نظر گرفته شده است که کودک باید با کمک یکی از بزرگترهای خود (راهنما)، آنها را انجام دهد.

یک روز از این برنامه، برای مطالعه کتاب «معرفی و روش کار هوشکا» و آگاهسازی والدین (راهنما) در نظر گرفته شده و ١٣ روز از این برنامه، به انجام گامهای سیزدهگانه بسته هوشکا (١٠٠ بازی هوشکا) اختصاص یافته و یک روز هم جهت جمعبندی امتیازات و تعیین سطح هوشهای هشتگانه کودک، در نظر گرفته شده است.

البته این برنامه ١٥ روزه، حداقل زمان مورد نیاز برای انجام فرآیند ارزیابی هوش و استعداد کودک و انجام بازیهای هوشکا می باشد. در صورت نیاز و تمایل شما (آمادگی کودک)، این برنامه می تواند در تعداد روزهای بیشتری انجام گردد.

موفقیت و خوشبختی هر فردی بستگی به هوش و استعداد او دارد.

باید دانست که کودکان هوشمند با همراهی و کمک والدین آگاه و مسئول خود، خوشبخت و موفق خواهند شد و قادر به ساخت آینده موردعلاقه خود و تغییر سرنوشت جهان پیرامون خود خواهند بود.

مجموعه هوشکا بر اساس همین نیازها، اقدام به طراحی و تولید بسته آموزشی هوشکا نموده است.

بسته‌های آموزش فکری هوشکا که با عنوان بسته ارزیابی و پرورش هوش و استعداد کودک طراحی گردیده است با استفاده از برنامه‌های متنوع و بازی‌های جذاب و هدفمند، کمک می‌کند تا هوش و ذكاوت کودک شما همانند نيازهای جسمانی و عاطفی او رشد و پرورش یابد.