کشف استعداد

شناخت استعداد در هر انسانی یکی از مهم‌ترین اصولی است که می‌تواند زمینه ورود او در مسیر درست زندگی و رسیدن به موفقیتی که آرزوی همه انسان ها است را هموار سازد.

در واقع اگر تلاشی در جهت استعدادیابی افراد یک جامعه انجام نشود، قطعا نمی‌توان انتظار جامعه‌ای موفق با بهترین بهره‌وری و پیشرفت را داشت.

توجه نکردن به استعدادها و توانمندی‌های وجودی هر انسان و انتخاب و تصمیم‌ گرفتن با توجه به موقعیت‌های فعلی و بدون در نظر گرفتن توانایی ذاتی، باعث می‌شود انسان‌ دچار خستگی، استهلاک و فرسودگی بسیار در رسیدن به خواسته های خود شود.

کودک با استعداد

ما در طول سالیان متمادی بر مبنای یک الگوی اشتباه، کودکان درس‌خوان را بااستعداد و باهوش و آن‌هایی را که علاقه‌ای به درس‌خواندن ندارند یا در درس‌ها ضعیف عمل می‌کنند، را بی‌استعداد و کند ذهن شمرده‌ایم.

متاسفانه بیشتر این برچسب زدن ها نیز در محیط های آموزشی رخ داده است. یعنی جایی که منبع اصلی ارزیابی توانایی کودکان بر روی کاغذ و نمرات آنها بوده است.

در این چارچوب دانش آموزانی که گاه توانایی های فوق العاده ای دارند  صرفا بدلیل نمره پایین در برخی دروس به عنوان افرادی “کند ذهن” شناخته می شوند.

رفتاری که بدون شک تا به امروز باعث از بین بردن آینده و موفقیت بسیاری از افراد شده است. اما در شرایط کنونی می دانیم که این نوع ارزیابی ها مشکلات و محدودیت های زیادی را به همراه داشته است.

بر این اساس، اگر بخواهیم معنای متداول استعداد را از نظر کارشناسان بیان کنیم، تعاریف مختلفی ارائه شده که همگی در یک موضوع اتفاق نظر دارند.

بنا به گفته اکثر کارشناسان استعداد به مقدار پیشرفت یک انسان در یک حوزه یا یک فعالیت خاص گفته می‌شود. توانایی که از بدو تولد انسان‌ها و بدون آنکه هیچ آموزشی دریافت کنند، در ذات آن‌ها قرار داده شده است.

حال این توانایی ذاتی در هر شخصی به شکل خاص و منحصر‌به‌فردی وجود دارد و از این رو است که می‌توان در دنیای امروز افراد با استعدادهای مختلف را مشاهده کرد.

بنابراین نمی توان به کودکی که علاقه به درس خواندن ندارد؛ گفت بی‌استعداد و در مقابل کودکی را که علاقه‌ شدیدی به درس‌خواندن دارد با استعداد و باهوش دانست.

اینجا است که استعدادیابی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و برای آنکه از پرداخت هزینه‌های بسیار جسمی و مالی در آینده پیشگیری کرد، باید به بحث استعدادیابی بویژه در مراحل ابتدایی زندگی، بیش از پیش توجه کرد.


آیا همه کودکان با استعداد هستند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت بدون شک همه انسان ها در درون خود ترکیبی از استعدادهای مختلف دارند که اگر به موقع بتوان آنها را تشخیص داد و راه درست تقویت و پرورش آنها را پیمود می توان منتظر ظهور انسانی خلاق و موفق در آینده بود؛ اما اگر  برای شناخت آن‌ها تلاشی صورت نگیرد، متاسفانه هرگز شکوفا نخواهد شد.

بنابراین لازم است، با شناخت استعداد ویژه فرزند خود و در صورت داشتن چند استعداد و امکان ترکیب آن‌ها، به آنها کمک کنید تا در آینده انسان های متفاوتی باشند.


ضرورت انجام تست های استعدادیابی

خوشبختانه امروزه آزمون‌های مختلفی برای شناخت و درک استعداد کودکان وجود دارد که با شرکت در آن‌ها می‌توانید قدم بزرگی در شناخت استعدادهای آنها بردارید.

البته نباید از این نکته مهم غافل شوید که هیچ کدام از این آزمون‌ها به تنهایی نمی‌تواند شما را در شناخت استعدادهای کودکتان یاری کنند، بلکه با استفاده همزمان چندین آزمون و مقایسه آن‌ها با یکدیگر راه هموارتری در درک نقاط قوت و ضعف کودک خود خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید به مسیر درست رشد و پیشرفت وی برسید.

تست های استعداد یابی هوشکا، نوع جدید و کارشناسی شده و براساس الگوی موفق هوش های چندگانه گارنر یک ارزیابی دقیق و علمی است که توانایی های طبیعی و استعدادهای فرزند شما را شناسایی می کند.

آزمون های مهارت سنجی هوشکا، برای سنجش توانایی کودک شما در جهت توسعه مهارت و کارآیی در یک کار یا موضوع خاص است.

در این روش، بسیاری از تست های استعدادیابی متفاوت از تست های ضریب هوشی (IQ) هستند که درباره توانایی فرزند شما در تسلط بر موضوعات خاص، مهارت ها یا روش های صحیح تفکر ایده های بهتری به شما می دهند.


در بسته های هوشکا چه چیزهایی است؟

این بسته به شما کمک می کند تا هوش و استعداد فرزند خود را در بسیاری زمینه ها از جمله زمینه های ریاضی- منطقی، اندامی_جنبشی، کلامی_ زبانی، موسیقیایی_ ریتمیک، طبیعت گرایی، تصویری _ فضایی، درون فردی، برون فردی شناسایی کرده و با روشهای کاملا هدفمند و علمی هوش و استعداد کودک خود را پرورش دهید.

باید توجه کنید که هرگز با شناسای نقاط ضعف فرزند خود ناامید نشوید، بلکه با صرف وقت و تلاش و عمل به راهنمایی مشاورین و کارشناسان برجسته مجموعه هوشکا، کودک خود را کم کم به تکامل برسانید.

شما می بایست در هر مرحله با کمک تیم کارشناسان، نتایج تحقیقات خود را از انجام بازی های کشف استعداد بررسی و تحلیل نمایید.

پس از عبور پانزده تا سی روزه یک ماهه مرحله بازی های عملی و استعدادیابی، اکنون شما به یکی از مهم‌ترین مراحل یعنی شناخت و کشف استعداد کودک خود رسیده اید. در این قسمت باید نتایج تحقیقاتی که انجام داده‌اید را در کنار یکدیگر گذاشته و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه، بررسی و رتبه بندی نماید.

استعدادیابی کودک

ذکر این نکته نیز ضروری است که ما به شما والدین گرامی کمک می کنیم به جای آنکه فرزند خود را برای انجام بسیاری از فعالیت های متفاوت خارج از برنامه مثل انجام فعالیت های ورزشی، فعالیت های هنری و فعالیت های فکری و… در کلاس های مختلف ثبت نام کنید و هزینه و زمان زیادی را صرف آن کار نمایید، در منزل خود به بهترین شکلی به انجام برسانید.

انجام مراحل مختلف این بسته های استعدادیابی زمانی بسیار اندکی از ساعات روز شما را به خود اختصاص خواهد داد؛ اما چنانچه به هر دلیلی شما والدین گرامی فرصت انجام این کار نداشتید می توانید از مربیان یا مراقبان کودک خود بخواهید تا در انجام این کار ارزشمند و تاثیرگذار شما را همراهی نمایند؛ یا برای این کار از مربیان و کارشناسان خبره هوشکا درخواست کمک نمایید.

پس از شناخت استعدادها، خوب تمرین کردن را فراموش نکنید. چرا که مسئله مهم در این مرحله این است که حتما برای رسیدن به نقطه‌ای که برای انجام آن استعداد ویژه ای دارید، باید تسلط کافی داشته باشید.

اکنون نوبت آن است که با برنامه ای مدون بر مبنای نتایج حاصل از آزمون های استعدادیابی هوشکا کودک خود را به سوی آینده شاد و مطمئن رهنمون شوید.

ما همواره در کنار شما خواهیم بود.