کودک باهوش

هوش قابلیتی است که تا اندازه ای در همه افراد وجود دارد و البته میزان آن در زمینه های مختلف یکسان نیست و ممکن است برخی افراد در برخی زمینه ها از هوش بالاتری برخوردار باشند. در دنیای واقعی، پیدا کردن افراد باهوش بالا کار خیلی ساده ای نیست.

ما در اینجا نشانه هایی برای تشخیص افراد باهوش ارائه می کنیم. شما با مطالعه این موارد می توانید پی ببرید که تا چه حد در زمره افراد باهوش هستید.

1- فرزند اول خانواده هستید

برخی مطالعات نشان می دهند فرزندان بزرگتر خانواده از ضریب هوشی بالاتری نسبت به سایر فرزندان برخوردارند و این تفاوت در ضریب هوشی قابل اندازه گیری است. محققان می گویند احتمالا کودکانی که زودتر متولد می شوند از رفاه بیشتر و آموزش بهتری بهره مند می شوید. آنها می گویند درست است که همه کودکان تقریبا در یک سطح از حمایت عاطفی والدین برخوردار می شوند، اما فرزندان ارشد به نسبت وظایفی که برعهده آنها گذاشته می شود مهارت های تفکرشان توسعه یافته تر است.

2- از اشتباهات خود درس می گیرید

افراد باهوش تشخیص می دهند که مرتکب اشتباه شده اند و از آنها درس می گیرید. یک مطالعه صورت پذیرفته از سوی محققان دانشگاه میشیگان نشان می دهد، افرادی که معتقدند می توانند از اشتباهات درس بگیرند – به جای این که اعتقاد داشته باشند که هوش امری ثابت شده است – در واقع از این فرصت برای یادگیری بیشتر استفاده می کنند، در حالی که دیگران این فرصت را از دست می دهند.

3- توانایی بحث و مشاجره هوشمندانه با دیگران را دارید

افرادی که می توانند نکات مد نظر خود را بدون توهین به افراد دیگر- و بدون “کنایه زدن” و نادیده گرفتن نظرات آنها – مطرح کنند  باهوش تر می باشند. دکتر “تراويس بردبري”، نویسنده کتاب “هوش هیجانی” می گوید، افرادی با هوش هیجانی وقتی به یک اختلاف نظر برخورد می کنند، نتایج متفاوتی نسبت به دیگر افراد بدست می آورند.

آنها رابطه خود را با این گونه افراد حتی زمانی که با نظرشان موافق نیستید، تقویت می کنند چرا که آموخته اند به عقاید دیگران احترام بگذارند. جیسون اس. استاد دانشگاه میشیگان طی یک مطالعه نشان می دهد، مغز افراد باهوش در واقع نسبت به اشتباهات واکنش متفاوتی نشان می دهد.

4- شوخ طبع هستید

افراد باهوش، بسیار شوخ‌طبع هستند. در یک تحقیق حدود 400 دانشجوی روان شناسی یک تست هوش دادند که نشان می داد چه کسانی دارای توانایی استدلال انتزاعی و هوش کلامی هستند. سپس از آنها خواسته شد که برای چندین کارتون، عنوان بنویسند.

افرادی دیگر این عنوان ها را خوانده و به آنها رتبه دادند. همان طور که انتظار می رفت،  دانشجویان باهوش تر، رتبه شوخ طبعی بالاتری دریافت کردند. همچنین دانشمندان در پژوهشی دریافتند، افرادی که داستان‌های مصور طنز می‌نویسند، هوش کلامی بالایی دارند. پژوهشی دیگر نشان می‌دهد که کمدین‌های حرفه‌ای، هوش کلامی بالاتر از سطح متوسط دارند.

5- خود را باهوش نمی دانید

افرادی که بالاتر از هوش متوسط هستند، تمایلی ندارند فکر کنند که باهوش هستند، اما افراد احمق این کار را انجام می دهند. پدیده ای به نام Dunning-Kruger که به اثر دانینگ-کروگر معروف است می گوید، در چهار سوگیری شناختی برای مقایسه دانش و مهارت یک فرد نسبت به اعتماد به نفس وی، افراد شرکت کننده در تست های گرامر، طنز و منطق مورد آزمون قرار گرفتند.

نتایج حاصله نشان داد که آنهایی که عملکرد و توانایی خود را بیش از حد ارزیابی کرده بودند، در رده های پایینی قرار گرفتند. این اثر بر این باور است که افراد کم توان ذهنی، مهارت لازم برای تشخیص بی کفایتی خود را ندارند. ترکیبی از ضعف در خودآگاهی و توانایی شناختی باعث می شود که آنها تواناییهای خودشان را بیش از حد ارزیابی کنند.

6- از تنها بودن لذت می برید

محققان مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن و دانشگاه مدیریت سنگاپور پس از نظرسنجی از 15000 نفر در سنین 18 تا 28 سال که تحت آزمایش های ضریب هوشی قرار گرفته بودند به این نتیجه رسیدند که افراد با ضریب هوشی بالا، تمایلی به زندگی در مناطق پرجمعیت ندارند. به گفته آنها تراکم جمعیت افرادی که هوش متوسط دارند دو برابر کسانی است که هوش بالایی دارند. در این میان چیزی که بیش از همه نظر محققان را به خود جلب کرد، علاقه افراد باهوش به تنهایی بود. افراد باهوش زمانی که در اجتماع به سر می برند احساس رضایتمندی کمتری از خود نشان می دهند.

7- از نظر جسمی تنبل هستید

مطالعات جدید نشان می دهند که ممکن است تنبلی یکی از نشانه های تفکر عمیق باشد. محققان دانشگاه فلوریدا با استفاده از آزمون “نیاز به شناخت” و کار بر روی 60 داوطلب و تقسیم آنها به “متفکران” و “غیر متفکران” به این نتیجه رسیدند که افراد غیر متفکر” بسیار فعال تر از متفکران هستند. آنها می گویند افراد با ضریب هوشی بالا بیشتر تمایل دارند تا خود را به لحاظ ذهنی سرگرم کنند. در حالی که افراد با ضریب هوشی پایین به سرعت در این شرایط دچار بی حوصلگی می شوند.

8- به لحاظ فیزیکی چاق نیستید

در سال 2006 دانشمندان حدود 2200 فرد بالغ را مورد بررسی قرار داده و از آن ها تست هوش گرفتند. این تحقیق که 5 سال به طول انجامید نشان داد که هرچه افراد دورِ کمرِ بیشتری داشته باشند، از توانایی شناختی کمتری برخوردارند. مطالعه دیگری در همان سال منتشر شد که نشان می داد احتمال می رود کودکان 11 ساله ای که امتیاز کمتری در آزمون های کتبی و شفاهی به دست آوردند، در 40 سالگی چاق خواهند شد.

نویسندگان مطالعه عقیده دارند که کودکانِ باهوش تر آموزش ها را بهتر فرا می گیرند و این مسئله باعث می شود که جایگاه شغلی بالاتر با درآمدی بیشتر داشته باشند، بنابراین شرایط بهتری برای مراقبت از سلامتی خود نسبت به کسانی که هوش کمتری دارند خواهند داشت. یک مطالعه اخیر هم نشان می دهد که در میان کودکان پیش دبستانی، کودکانی که آی کیو کمتری دارند، دارای شاخص حجم بدن بالاتری هستند. این تحقیق ثابت می کند که عوامل محیطی در این رابطه نقش مهمی بازی می کند. زیرا رابطه بین شاخص حجم بدن و هوش، تحت تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی است.

9- در شبکه های اجتماعی پیام های “الهام بخش” ارسال نمی کنید

مطالعه ای بر روی برخی از مشترکان شبکه اجتماعی فیس بوک نشان می دهد که افرادی که مم‌ها ‘memes’ یا همان عبارات رایج و متداولی که به صورت آنلاین و از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود اعم از تصویر، ویدئو، و حتی کلمات و عبارات را به اشتراک می گذارند و آنها را عمیق ارزیابی می کنند، معمولا افراد کم هوشی هستند.

10- توانایی ریسک بالایی دارید

یک تحقیق در کشور فنلاند به تازگی نشان داد افرادی که خود را در معرض چالش‌های جدید قرار می‌دهند و بیشتر ریسک می‌کنند، از هوش بالاتری برخوردارند. هرچند که معمولا این ریسک‌ها بسیار حساب‌شده است.


کاشف استعداد فرزند خود باشید


بازی فکری جدید هوشکا چیست؟